پس از انجام ارزیابی های آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) صورت گرفت/

انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی در محور جاده ابریشم

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی در محور جاده ابریشم از سوی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، فرشاد رستمی روز پنج شنبه 9 آذر با اعلام این خبر افزود: در جلسه ای که عصر دیروز با حضور نمایندگان جایکا برگزار شد، نماینده جایکا با اشاره به اتمام ارزیابی کوریدورهای تاریخی ایران، تبریز را پروژه جدید مطالعاتی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی این آژانس در محور جاده ابریشم عنوان کرد.

وی با اشاره به اهداف جایکا از انجام این مطالعات افزود: وجود آثار ثبت جهانی، برندهای مطرح و پتانسیل های گردشگری می بایست منجر به ایجاد تحول اقتصادی در معیشت مردم شود که مطالعات جایکا در این راستا انجام خواهد شد و برای این منظور با توجه به شاخص های موجود از میان شهرهای اهواز، شیراز، اصفهان، یزد و تبریز در دو کوریدور تمدن باستانی و جاده ابریشم، تبریز مورد انتخاب نهایی این آژانس قرار گرفت.

رستمی گفت: با توجه به وجود آثار ثبتی در فهرست جهانی در استان های همجوار، شهر تبریز به عنوان مرکز  محور گردشگری شمالغرب کشور در این پروژه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاونت گردشگری استان خاطرنشان کرد: ظرفیت بالای رویداد بین المللی تبریز 2018 یکی از مهم ترین شاخصه های تصمیم جایکا بوده است که چرا که رویدادهای بین المللی و وجود برندهای مطرح  زمینه توسعه گردشگری را فراهم می سازد.

آکیرا اوهارا، کارشناس ارشد میراث فرهنگی وگردشگری جایکا، در این نشستانتخاب شهر تبریز به عنوان مرکز مطالعاتی این آژانس را تبریک گفت و اظهار داشت: شهر تبریز از گذشته های دور تاکنون به عنوان دروازه بین اروپا و آسیای شرقی بوده است و نیز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز ظرفیت بالائی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.

وی ظرفیت ها و زیرساخت های بالای گردشگری در سطح استان از جمله وجود روستاهای هدف گردشگری مانند  روستای صخره ای کندوان، تنوع ظرفیت های اکورتویسمی و نیز دارا بودن پتانسیل در حوزه گردشگری سلامت و وجود برندهای مطرح همچون فرش تبریز را از جمله عوامل موثر در این انتخاب عنوان کرد.

اوهارا همچنین بر مشارکت جامعه محلی و انجمن های مردم نهاد در اجرایی کردن برنامه های گردشگری تاکید کرد و گفت: آگاهی و میزان مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه گردشگری بسیار مهم استو بر گزاری دوره های آموزشی در این امر می تواند بسیار موثر باشد که جایکا به موازات این مطالعات در این راستا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اقدامات زیربنایی انجام خواهد داد.

وی در ادامه بر بحث بازاریابی و تجاری سازی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تاکید کرد: وجود پروازهای مستقیم از تبریز به مقاصد بین المللی از جمله اروپا، قفقاز، روسیه و ترکیه و همچنین اتصال تبریز به شبکه زمینی و ریلی بین المللی ویژگی دیگری است که در این مطالعات به آن استناد خواهد شد.

لازم به ذکر است تیم حاضر از سوی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در حضور دو روزه خود در تبریز از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تبریز و استان از جمله روستای تاریخی کندوان و نیز همچنین شهر تاریخی مراغه بازدید خواهند کرد.

گفتنی است نمایندگان جایکا که در سفر دو روزه قبلی خود به تبریز در مورخ 21 و 22 آبان ماه سال جاری ضمن دیدار با مدیر کل و معاونین اداره کل میراث فرهنگی استان ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان را به منظور انجام مطالعات و امکان سنجی با هدف توسعه گردشگری در تبریز و استان مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/

 آدرس: تبریز – خیابان ارتش جنوبی – روبروی خیابان ارک              تلفن: 6-35546164   فاکس:35543953    کدپستی: 5137653363   ایمیل: info@eachto.ir