معاون گردشگری کشور: ایجاد اعتماد و امنیت مهم‌ترین دستاورد برجام در توسعه گردشگری

صنعت گردشگری کشور در دوران تحریم‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد که تأثیر منفی و مستقیم در ورود گردشگران به کشور داشت. تحریم به عوامل متعددی برای کاهش شدید ورود گردشگران به کشور منجر شد که تقریباً اغلب این عوامل بازدارنده با حصول برجام رنگ باختند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تأثیرات مثبت برجام بر صنعت گردشگری و جذب گردشگر به کشوررا باید به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مهم‌ترین عاملیرا که با حصول برجام به رشد گردشگریمنجر شده ایجاد حس اعتماد و امنیت می‌داند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی با مرتضی رحمانی‌موحدرا می‌خوانید.

* مهم‌ترین عامل در ایجاد مانع برای جذب گردشگران به کشور در دوره تحریم‌ها کدام بود؟

وقتی که ما با انبوهی از محدودیت‌ها و قطعنامه‌ها و تحریم‌ها روبه‌رو بودیم و هرروز در گوشه‌وکنار دنیا صحبتی علیه ما می‌شد یا مطلبی علیه ایران منتشر می‌شد یا همایشی به‌ضد ما برگزار می‌کردند، این حجم از ایران‌هراسی طبیعی است که بر بستر گردشگری متعادل و عادی تأثیر منفی می‌گذاشت و بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دادند که در چنین اوضاعی به چنین مقصدی سفر نکنند.

* نقش برجام در حل این مشکلرا چگونه باید برشمرد؟

مهم‌ترین رکنی که موجب تقویت و توسعه گردشگری کشور می‌شود ایجاد حس اعتماد، امنیت و مهمان‌نوازی در مقاصد گردشگری است. گردشگری نوعیجریان آزاد تعاملی است و نقش دولت‌ها تسهیل‌کننده است و درواقع، بسترهای لازمرا شکل می‌دهد. برجام نشان داد که ایران ازطریق پیش گرفتن راه تعامل برای حل مشکلات گام برمی‌دارد و نوعی اطمینان و آرامشرا درباره ایران در فضای بین‌المللی ایجاد کرد. حس ایران‌دوستی در جامعه بین‌المللی و در کشورهای مختلف تقویت شد و این حس باعث شد تا گردشگران خارجی برای دیدن ایران و جاذبه‌های آن صف بکشند و برای سفر به ایران برنامه‌ریزی کنند.

* مهم‌ترین دستاورد این نگاه برای صنعت گردشگری کشور چه بود؟

این همان نگاه و زمینه‌ای است که در پسابرجام در بحث گردشگری شاهد شکل‌گیری آن بودیم و نتیجه آن رشد 2.8درصدی ورود گردشگران به ایران در سال94 نسبت به سال 93 و رشد 10درصدی گردشگران ورودی ما نسبت به سهسال91 تا پایان94 بود. طبق گزارش رسمی2016 مجمع جهانی اقتصاد، رتبه جهانی گردشگری ایران در این سال چهارپله صعود داشته است، بدین معنی که ما در این شاخص، نسبت به سال2015، شاهد رشد چهارپله‌ای بودیم و در جایگاه93 قرار گرفتیم.

* علاوه‌بر مسئله فوق، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها هم صنعت گردشگری کشوررا با مشکلاتی مواجه کرده بود. برجام چگونه این مشکلاترا حل کرد؟

برجام، هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین‌المللی، نوعی دلگرمی برای سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و افرادی که قصد داشتند در کسب‌وکار گردشگری ورود کنند ایجاد کرد. بدین‌ترتیب، وقتی گردشگری ما رونق پیدا کرد، همین امر تبدیل به انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری این افراد در این حوزه شد. با افزایش گردشگران در شهرهای مختلف و همراه شدن آن با حمایت‌های دولت و انگیزه ایجادشده، رویکرد توسعه زیرساخت‌ها و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام نیز شکل گرفت.

* این امر چه دستاوردی به‌همراه داشت؟

قبل از برجام وارث بیش از 1700 طرح نیمه‌تمام بودیم که به‌دلیل اوضاع نامتعادل و نامتعارف گردشگری کشور در آن دوران، هیچ سرمایه‌گذاری به‌سمت تکمیل این طرح‌ها نمی‌رفت، چراکه احساس می‌کرد این کار از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود، اما در دوران پسابرجام، با اقدامات انجام‌شده و حمایت‌های دولت، شاهد رشد ساخت‌وسازها و توسعه زیرساخت‌ها بوده‌ایم؛ برای مثال، تعداد هتل‌های 4ستاره و 5ستاره، تا پایان سال92، 125واحد بود که تا پایان سال95، 35هتل 4ستاره و 5ستاره دیگر به این تعداد افزوده شده و 20هتل دیگر نیز درحالاحداث است.

 آدرس: تبریز – خیابان ارتش جنوبی – روبروی خیابان ارک              تلفن: 6-35546164   فاکس:35543953    کدپستی: 5137653363   ایمیل: info@eachto.ir