شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : آثار صنایع‌دستی معرف فرهنگ و تمدن هر کشور است/ روند رو به رشد آذربایجان‌شرقی در حوزه صنایع‌دستی/ آموزش، راه‌حلی مطمئن برای حفظ و گسترش صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به روند تصاعدی و رو به رشد حوزه صنایع‌دستی استان طی سال‌های گذشته، بر آموزش صنایع‌دستی، به‌عنوان معرف فرهنگ و تمدن ایران زمین و تلاش به حفظ و گسترش آن تأکید کرد.

احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: چیزی که ماندنی‌ست و در آینده معرف کشور و تمدن ما خواهد بود، آثار هنری هستند که در ایران پیشا تاریخ، هنرمندان صنایع‌دستی در منطقه آذربایجان تلاش کردند با خلوص صدردصد و استحصال مس آن را به اثر هنری تبدیل کنند، کشفی که قدمت بهره‌برداری انسان از فلز مس را دو هزار سال قبل‌تر می‌برد. این آثار فاخر با قدمتی قریب به ۹ هزار سال همچنان به‌عنوان معرف و نماینده‌ای از دانش، فرهنگ و شیوه زیست تمدن‌های گذشته در ارتباط طبیعت با ایجاد خلاقیت‌های ذهنی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: صنایع‌دستی با قابلیت ویژه‌ای که دارند، مجموعه‌ای کامل از فرهنگ، سنن، هنجارها، شیوه زیستی و سایر باورهای یک جامعه را با خود در سفری به درازای تاریخ حمل می‌کنند. بی‌شک چنین ویژگی بارزی، صنایع‌دستی را به‌عنوان میراثی با ارزش، حائز توجه و اهمیت ویژه‌ای می‌سازد.

او با شاره به آموزش صنایع‌دستی به‌عنوان مأموریتی ذاتی که ماحصل آن در تاریخ مشهود و قابل لمس خواهد بود، گفت: هرچند آثار صنایع‌دستی، آثاری شکیل و کابردی هستند اما این آثار متضمن نمادهایی از هویت فرهنگی، خلاقیت بشری و ارتباط عمیق اسنان با طبیعت هستند. این آثار هنری، که با دست و با استفاده از مواد اولیه طبیعی ساخته می‌شوند، نه تنها به حفظ مهارت‌ها و دانش سنتی کمک می‌کنند بلکه در برابر روند فزاینده تولید انبوه و فراموشی ارزش‌های سنتی، مقاومت می‌کنند. صنایع دستی، با ایجاد فرصت‌های شغلی در جوامع محلی و تقویت اقتصادهای کوچک، نقش مهمی در توسعه پایدار دارند. علاوه بر این، آن‌ها به عنوان ابزاری برای آموزش و ارتقاء آگاهی فرهنگی، به ویژه در میان جوانان، عمل می‌کنند و امکان درک و قدردانی از تنوع و غنای فرهنگی جهان را فراهم می‌آورند.

حمزه‌زاده با اشاره روند رو به رشد آذربایجان‌شرقی در جایگاه‌های ملی و بین‌المللی گفت: استان آذربایجان‌شرقی با ۲۷۸ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی از میان ۳۵۲۲ اثر دارای نشان ملی مرغوبیت کشور در رتبه سوم کشوری قرار گرفته است که قریب به ۸ درصد از کل نشان‌های ملی مرغوبیت صنایع‌دستی را شامل می‌شود. همچنین آذربایجان‌شرقی با ۱۳ نشان مرغوبیت جهانی از ۳۵۸ مورد ثبت جهانی کشوری، نیازمند توجه بیشتر هنرمندان حوزه‌صنایع‌دستی برای شرکت در ارزیابی‌های بین‌المللی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی که از درخواست‌های مکرر هنرمندان است سال گذشته عملکرد خوبی ثبت شد. در مهر ۱۴۰۲ نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در تبریز با استقبال خوبی از سوی علاقمندان و مردم برگزار شد که فروش این نمایشگاه را می‌توان نسبتأ خوب ارزیابی کرد. همچنین ۲۵ لغایت ۲۷ مهر ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نمایشگاه آثار صنایع‌دستی در سطح ملی برگزار خواهد شد که لازم است هنرمندان برای حضور پربار در این نمایشگاه مجاهدت کنند زیرا این نمایشگاه به نوعی ویترین صنایع‌دستی استان محسوب می‌شود

او با اشاره به اهتمام اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی دولت، ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی است که  مکان‌یابی‌ها برای احداث انجام شده است و  محل‌های احصاء شده در حال واگذاری هستند. متعاقباً فراخوان برای فاز یک بازارچه‌های صنایع‌دستی در ۱۵۷ محل با سرمایه‌گذاری شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های بخش‌خصوصی انجام و پس از آن این بازارچه‌ها افتتاح خواهند شد.

حمزه‌زاده در انتهای صحبت‌های خود با اشاره تشکیل اتاق فکر صنایع‌دستی گفت: اتاق فکر صنایع‌دستی با حضور پیش‌کسوتان و استادان استانی تشکیل شده است که شایسته است هنرمند صنایع‌دستی برای همفکری و تبادل نظر برای رشد هرچه بهتر صنایع‌دستی استان در هم‌اندیشی‌ها و برنامه‌های این اتاق فکر شرکت کنند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید : | | |