شما اینجا هستید   |

خبرنگاران قاصدانی امین و راویانی صدیق
یادداشت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به مناسبت روز خبرنگار/

خبرنگاران قاصدانی امین و راویانی صدیق

خبرنگاران پژوهشگرانی هستند که در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و … دست به تحقیق و پژوهش می‌زنند و همواره تلاش می‌کنند تا اطلاعات خود را در حوزه کاری به روز نگاه دارند تا بتواند اخباری دقیق، متقن و قابل‌تأمل برای جامعه فراهم نمایند .

خبرنگاران که پل ارتباطی مردم و مسئولین هستند لازم است که از جامع‌نگری کافی برخوردار باشند، بیان واقعیات مسائل جامعه در تمام حوزه‌ها، رسالتی است که بر دوش هر خبرنگار و نویسنده ی خبری سنگینی می‌کند. درواقع تعهدی نسبت به  آنچه وظیفه دارند.

خبرنگاری تنها یک شغل نیست بلکه یک رسالت است. رسالتی که بر اساس آن واقعیت‌های یک جامعه بیان می‌شود و جامعه از  رویدادهای  تلخ و شیرین آگاه می‌شود. خبرنگار با انعکاس اخبار و آگاهی بخشیدن به مردم هم بشیر است و هم  نذیر. از سوی دیگر، اصحاب قلم با اطلاع‌رسانی صادقانه، آسیب‌ها را بیان می‌کنند و بدین‌وسیله بازدارنده  اتفاقات ناگوار و ناخوشایند در آینده خواهند بود، در واقع می‌توان گفت خبرنگاران قاصدانی امین و راویانی صدیق هستند.

خبرنگار با هنر خود پیام‌های روحیه‌بخش را به جامعه تزریق می‌کند و باعث رشد و شکوفایی آنان می‌شود. پیشرفت‌های علمی، کمک به همنوعان در شرایط بحران اقتصادی و اتفاقات غیرمترقبه، اقداماتی شایسته در زمینه فرهنگ، گردشگری، بهداشت و سلامت جامعه، معرفی ظرفیت‌های کشور و … همگی اموری هستند که اطلاع‌رسانی به موقع از سوی خبرنگاران  باعث  تشویق و ایجاد انگیزه در جامعه می‌شود.

یک خبرنگار به هر صورتی که بتواند واقعیت‌ها را بیان می‌کند و هیچ‌کس و هیچ جریانی نمی‌تواند جلودار او باشد به همین دلیل خبرنگاری یک نوع ایثار و فداکاری است.

فعالان حوزه مطبوعات و رسانه نه تنها عامل توسعه محسوب می‌شوند بلکه خود هدف و شاخص توسعه نیز به شمار می‌روند . بنابراین، بهره‌مندی گسترده از ظرفیت فعالان حوزه مطبوعات و رسانه‌ها در کانون توجه کشورهای توسعه‌یافته است. کشورهای در حال توسعه نیز با درک نقش رسانه‌ها در توسعه ملی توجه خاصی را به سهم و جایگاه رسانه‌ها در برنامه‌های توسعه نشان داده‌اند. این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه به‌مثابه فرآیند تغییر و حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب مستلزم تغییرات اساسی در رفتارها و نگرش‌های انسانی بوده و یکی از عوامل مهم این دگرگونی و تحرک «ارتباطات» است که در این میان رسانه‌ها مهم‌ترین اهرم آن تلقی می‌شوند.

در همین راستا آذربایجان به‌عنوان پیشگام عرصه چاپ و مطبوعات، همواره نقشی بی‌بدیل در ارتقای فرهنگ این کشور داشته است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای حفظ وصیانت از آثار و فعالیت‌های اصحاب قلم این خطه لازم‌الاجرا بود تحقق هدفی چندساله، تأسیس موزه مطبوعات آذربایجان بود که به همت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خانه مطبوعات استان با همکاری این اداره کل در خانه تاریخی صلح‌جو (کلکته‌چی) محقق شد و با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بهره‌برداری رسید.

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و تقدیر از فعالیت‌های فداکارانه و مخلصانه اصحاب قلم آذربایجان شرقی، روز خبرنگار را به تمامی فعالان حوزه مطبوعات و رسانه‌های استان تبریک می‌گویم.

تگ های مطلب : ،
به اشتراک بگذارید : | | |